fredag 21. januar 2011

Oftograf på fotomesse på Lillestrøm

Som representant for www.oftrograf.com dro jeg (Villemy) sammen med familien min på fotomessen på Lillestrøm.
En artikkel skreve av en fotograf eller fotojournalist ville så klart inneholde mye tekninske forklaringer og en relativt sakelig og systematisk fremstilling av messen. Men her på denne siden representerer vi den gruppen mennesker som ikke akkurat er fotografer men som liker å ta bilder. Vi som tar bilder ofte. Vi som er oftografer. Dermed vil denne rapporten være mer fri og heller inneholde mine egne sanseinntrykk av stedet.

Det første jeg vil nevne er at Norges største varmesse virkelig burde hatt bedre trafikkhåndtering og parkering. Det er skandaløst at man må stå så lenge i kø og måtte gå såpass langt fra parkeringsplassen. At det i tillegg koster flesk å stå der får man vel tolerere. Det skal tross alt tjenes penger på.

Etter flere messebesøk har jeg innsett at det lønner seg stort å velge en av sideinngangene kontra hovedinngangen. Mye mindre kø. Kom ganske direkte inn i salen med fotomessen. Ved siden av var det reiselivsmesse.

Det første som møtte meg på messen var den fine standen til Canon. De hadde et helt bord med kameraer i EOS-serien. Jeg har selv Canon EOS 550 Rebel t2i og var interessert i å kikke. Fant et stort og flott kamera som jeg tittet på. Det var veldig tungt. Så spurte jeg messeinnehaveren: - Hva kan dette kameraet som ikke 550 kan?
- Ingenting, svarte han. Da måtte jeg smile litt.
- Men det gjør mange ting bedre, fortsatte han. Jeg ga ham et spørrende blikk for å vente på videre forklaring.
- Ja, stort sett bedre, fortsatte han. Jeg rynket mellom øyenbrynene. Alt for dårlig forklaring. Han mistet min interesse ganske snart og jeg gikk videre og fikk øye på noe ganske morsomt. Idèen er vel neppe ny, men konseptet er for nytt til at det er verdt å bruke penger på det. Likevel er det utrolig morsomt at det har kommet 3dkameraer på markedet. Her er et forsøk på et bilde:


Siden jeg ønsker meg stativ til kameraet mitt var jeg interessert i stander med dette og fotosekker. Med en upcoming bursdag visste jeg at noen grunker var innen rekkevidde. Kanskje så mye som en høvding?
Jeg kikket rundt og fant mange stativer for de aller fleste bruksområdene. Likevel var det fotosekkene som fanget min interesse. Det jeg ønsket meg var en fotosekk som også kunne være ryggsekk slik at jeg bare trengte å ha med èn sekk på tur.
Fant en kjempefin rød sekk fra Crumpler. Den var halvveis ryggsekk og halvveis fotosekk. Dessuten hadde den innerst ved ryggen en lomme for laptop eller evt skriveblokk etc. Dermed kunne man ha med lange ting selv om sekken var delt i to. Små lommer til minnekort etc også. Det var mange flotte fotosekker selv om det kun var et fåtall stander som hadde det. Dette var eneste fotosekk som dekket mine behov og jeg kunne velge mellom snørrgrønn eller dyprød. Gjett hva jeg valgte ;).
Det morsomste å se på på hele messen var egentlig alle oppsetningene som var laget for at folk skulle ha noe morsomt å ta bilde av når de prøvde diverse utstyr. En stand hadde lagt ut fargerike saccosekker og motivene var hengt opp i taket slik at man kunne ligge behagelig og øve seg med wire-lenkede kameraer.

En stand hadde laget et fint scenario med to barn som satt og solte seg i sanden på en strand. Det fineste var likevel standen som hadde laget en hel minatyrfornøyelsespark med detaljer som var helt utrolige!


Vi tittet en del på  objektiver også. Det var noen utrolig svære teleobjektiver som var utstilt på en høy pidestall der en kunne gå og prøvde de forskjellige herlighetene. Dessverre var det meste for de med svært dype lommer, men det var morsomt å prøver. Fant også et stilig objektiv som kunne bøyes i alle retninger. Dermed kunne en få fokuspunktet endret ganske betydelig. Morsomt- men jeg forstod ikke helt poenget med dem.

Det var mange fine fotografier som var utstilt og jeg skulle gjerne hatt mye mer tid til å gå og kikke på alle. Det var svært stor spredning på temaer og teknikker og det gjorde det spennende. Det var helt fra nydelige dyremotiver i vill tilstand til depressive bilder av døde folk i krig. De bildene jeg likte best var bilder der en kunstner hadde satt sammen dyr av forskjellige dyr. Bildene var rammet inn i gammeldagse rammer og det hele hadde en "look" som om det var funnet på loftet til en distre forsker som hadde vært i indre urklakkistan. Her er et bilde av et rart vesen med fiskehode.

Konklusjon: Fotomessen var mye mer spennende for en stakkars liten oftograf enn jeg hadde trodd. Jeg trodde det bare skulle være kjedelige stander med tusenvis av objektiver, stativer og fotosekker og ikke noe annet. Dermed var jeg redd jeg bare ville gått meg bort i all teknikken. Jeg vet hva f-verdi er og hvor stor brenvidde jeg vil ha, men det er så utrolig mye forskjellig å kjøpe at jeg nok ville hatt med meg en ekspert dersom jeg trengte noe slikt.
Fotomessen var lagt opp ganske godt for oftografer. Det var foredrag om fotografering, redigeringsprogrammer med mer. Det var spennende stander og alt var lagt opp slik at det ikke var for mange like stander ved siden av hverandre. Alt i alt en flott messe.


1 kommentar:

  1. Spennende å lese om din opplevelse fra fotomessa! Jeg må prøve å bli med neste gang. Virket ganske gøy. :)

    SvarSlett